صوت المدونة

الأربعاء، 29 أبريل 2009

أتحبني و انا ضريره ........ !






- قالت لهُ ...


أتحبني وأنا ضريرة ...


وفي الدُّنيا بناتُ كثيرة ....


الحلوةُ و الجميلةُ و المثيرة ....


ما أنت إلا بمجنون


أو مشفقٌ على عمياء العيون ...


قالَ ....


بل أنا عاشقٌ يا حلوتي ...


ولا أتمنى من دنيتي ....


إلا أن تصيري زوجتي ...


وقد رزقني الله المال ....


وما أظنُّ الشفاء مٌحال ....


قالت ....


إن أعدتّ إليّ بصري ....


سأرضى بكَ يا قدري ....


وسأقضي معك عمري ......


لكن ...


من يعطيني عينيه ...


وأيُّ ليلِ يبقى لديه ....


وفي يومٍ جاءها مُسرِعا ....


أبشري قد وجدّتُ المُتبرِّعا ...


وستبصرين ما خلق اللهُ وأبدعا ...


وستوفين بوعدكِ لي ....


وتكونين زوجةً لي ....


ويوم فتحت أعيُنها ....


كان واقفاَ يمسُك يدها ....


رأتهُ ....


فدوت صرختُها ....


أأنت أيضاً أعمى؟!!...


وبكت حظها الشُؤمَ ....


لا تحزني يا حبيبتي ....


ستكونين عيوني و دليلتي ....


فمتى تصيرين زوجتي ....


قالت ....


أأنا أتزوّجُ ضريرا ....


وقد أصبحتُ اليومَ بصيرا ....


فبكى ....


وقال سامحيني ....


من أنا لتتزوّجيني ....


ولكن ....


قبل أن تترُكيني .....


أريدُ منكِ أن تعديني ....


أن تعتني جيداً بعيوني ....





نزار قباني

هناك 23 تعليقًا:

MǿиY El-Shreef يقول...

انا كل ما اقراها بجد بعيط

البنت دي صعبه اوي

وقلبها قاسي اوي

بجد حاجه توجع القلب :(

يارب ماحدش يحصله الموقف ده بأي صورة من الصور

ذوقك تحفه يا عبدالله

mimi يقول...

جميلة
جميلة
رائعة
تحفة

بس ده سمة الناس في الزمن ده
وموجودين بيننا كتير أوي وبيزيدوا

بس اختيارك للموضوع موفق
هايل بجد

mohamed ghalia يقول...

القصيدة دى روعة بجد
احسنت الإختيار
تسلم إيدك

fnoonh يقول...

ياااااااااااه رائعة انا اعرف القصة بس عمري ما قراتها شعر بس حقيقي رائعة رائعة
تسلم ايدك بجد جميلة
ومش معقول في قلوب قاسية كده حقيقي بوست مميز
ويوجع القلب واكتر حاجة فيه توجع القلب توصيته ليها انها تعتني بعيونه يااااااااااه
تقبل خالص تحياتي وتقديري

غير معرف يقول...

راااااائعة

رغم الالأم والحزن الي فيها

اختيار رااائع

تسلم ايدك

عبد من عباد الله يقول...

امينه

مع ان معظم البنات بتزعم انها هى فقط اللي عندها العاطفه و هى ديماً اللي بتعمل كل حاجه و الراجل هو اللي بيبقى قاسي و ناكر للجميل ...

صاحبنا ده بقى لو انتي مكانه ممكن تعملي ايه ؟؟

***

ميمي

ممكن يكون كلامك صح .. بس يا ترى احنا سعات بنبقى زيها كده في مواقف كتير من غير ما ناخد بالنا ؟! سعات بكلمات بنقولها بتجرح ناس ياماما عملوا لينا ..سعات بيكون نظرنا سته على سته بس قلبنا ضرير

فيه ناس كتير ترضى المصير
و ناس تشوف بضمير ضرير
***

محمد

بص مين اللي كتبها و انت مش حتستعجب
فإذا كنت انا احسنت الاختيار
فذلك لان كاتبها يدعى نزار
شكراً يا محمد و ما تبقاش تغيب
***

أفنان

من الواضح انه مكنش حيقول لها مين اللي اتبرع بس بعد اما اتأكد انها فعلاً ضريره حتى بعد ما فتحت .. اضطر انه يقول لها انها بس تخلي بالها من نفسها و من عينيها و بالمره تعرف ان دي عينه يمكن تختشي على دمها....

* على فكره انا اموت و انطق اسم حضرتك
***

نوارة

جمالها في حزنها و قسوتها
اظن انتي انسب واحده يتقال لها نورتي هههههههه

رحلتنا في الحياة يقول...

عدم الوفاء من طبع البشر لكن دى فاقت كل التصورات مفيش انسان بالصورة دى ابدا
تسلم ايديك على البوست انا بحب القصيدة دى

قلب ارهقته الاحلام يقول...

جميل أوي أختيارك بجد

ومؤلم ف نفس الوقت أوي الحب والاخلاص

بقي موجود بس ف خيالنا سهل تدي قلبك لحد

بس صعب اوي الحد ده يحافظ عليه

تحياتي ليك ,,,

Bant EL7ag Dracula يقول...

بجدددددددددددددددد

جمييييييييييله

جداااااااااااااا

تحفااااااااااااااااااااا

عبد من عباد الله يقول...

ايوشه

تصدقي اننا سعات بنبقى كده و مش حاسيين !!
ياما عملنا حاجات صعبه اوي بس بننسى

و بعدين انتي بتغيبي كده كتير ليه ؟ اوعي يكون كورس الدخان بياخدك مننا هههههههههه
***

غاده

شكراً يا غاده
لأ بس برده مش سهل اني ادي قلبي لحد و إذا بقى سهل زي ما انتي بتقولي (و ده بيحصل كتير فعلاً ) يبقى انا ساذج و الحياه حتعلمني بقى واحده واحده
***

ندى

شكراً يا ندى ده بس من زوقك
و حصلنا الرعب ههههه

بنت النيل يقول...

ممكن يكون فى حد بلقسوة دية بجد صعب اوى

بس حلوة اوى

koketa يقول...

اختيارك جميل جدا



بس الغدر ده سمة من سمات البشر لكن مش للدرجة دى وكمان التضحية بردو من سمات البشر وبردو مش للدرجة دى

عبد من عباد الله يقول...

بنت النيل

شكراً .. بس برده ارجع و اقول و الله فيه كده كتير و سعات بنبقى كده كتير و كتير اوي بس محدش بياخد باله من نفسه

***

koketa

يمكن انتي شيفاه جامد اوي و ربما ما يكنش في الواقع حاجه في القسوه دي ..
لكن حقيقي في ظل ظروفنا دي فيه و كتير كمان

فشكووول يقول...

على فكره قصه جميله جدا وبتبين الناس فى الوقت الحالى فعلا هى دى سلوكهم واختيار موفق وعلى فكره القصه دى معموله كليب لحلمى عبد الباقى اغنيه مابقاش
تحياتى
صعلوك

fnoonh يقول...

ههههههههههه ليه كده مش صعب والله
انا اقولك
الالف مفتوحة
الفاء عليها سكون يعني سكنها
بقى عندنا ايه اف
النون مفتوحة
بقى عندنا
افن نمد بقى مع الالف يعني افنا
والنون الاخيرة عليها سكون
بقى عندنا افناااااااااان
بس كده يارب تعرف
تحياتييييييييييي

عبد من عباد الله يقول...

فشكول

على فكره انا بشكرك جداً على اهتمامك
و على فكره احنا برده من الناس
و على فكره اغنيه حلمي عبد الباقي هى اللي في صوت المدونه

و على فكره ...... احسن من على سهوه

****

افنان

و الله تعبينك معانا يا استاذه هو مش صعب انا قريته بس انا مكنتش متأكد هو ده النطق الصحيح يعني ولا لأ و ده مش راجع لصعوبته ده راجل لجهلي انا ..

و بعد محاولات من الفهم اعتقد يعني ان " افنان " نطقاً على نفس وزن

احسان
امعان
زعلان
كسلان
هههههههههه

fnoonh يقول...

لا مش جهل ولا حاجة كلنا بتيجي حجات بنختلف فيها بس للتاكد حبيت اعرفك
وعلى فكره احسان وامعان بكسر الالف يعني مش زي افنان بفتح الالف
ههههههههههههه
بقى درس نحو مش كده
تحياتي ليك

fnoonh يقول...

اها نسيت اقولك ان اسم افنان في سورة الرحمن يعني لو قرأتها مفروض تكون عارف نطقة
اكيد قرأتها بس مااخدتش بالك
لو قرأتها تاني هتعرف
تحياتي تاني هههههههههه

عبد من عباد الله يقول...

أفنان

" ذواتا أفنان " الايه 48 سوره الرحمن

لأ بجد اشكرك حقيقي اشكرك
و اعترف للمره الثانيه بالجهل الشنيع اللي واحد فيه

و بشكرك للمره التالته لانك خلتيني ابحث و ادور و اعرف نطقها و انها تعني اغصان .... شكراً و انا ادين لكي بالفضل

حازم النبراوي يقول...

جميلة جدااااااااااااااااااااااا

رائعة جدااااااااااااااااااااا

فوق الممتازة

احييك على اختيارك

تقديري واحترامي

د/عرفه يقول...

لا جامده اوى فعلا
جميلة جدا جدا

عبد من عباد الله يقول...

حازم

شكراً يا حازم .... بستنى تعليقك على فكره بكون عايز اشوفك حتقول ايه .. ايه بظبط اللي مش حيعجبك ؟ بس انت شكلك مش بتحب تزعل حد ولاوني لما حد بيقولي حاجه مش بزعل مدام بطريقه كويسه و قصده كويس

***

د / عرفه

شكراً يا دكتور
انا فقط استعرتها من نزار

تأثير الفراشة يقول...

ياااااااااااه
قوية و معبرة و مؤلمة جدا جدا
و لكن اتمنى أن يكون أمثال هذه الفتاه هم القلة، و أن أمثال هذا الشاب هم الكثرة
ما شاء الله ، اختياراتك أكئر من رائعة