صوت المدونة

الجمعة، 24 أبريل 2009

افتح لي قلبك قبل اذنك .... (1)



كنت قد اشغلت عقولكم بحوار دار بيني و بين عزيزتي "س" ، و رغم طلبي منكم مساعده العزيزه "س" في حيرتها و محاوله اقناع شخصيه س الافتراضيه و التي قام بدورها العبد لله إلا اني لم اجد احد يتقدم بمساعده او بشئ معين لأقناع شخصيه س سوى امينه عندما قالت "انا مع العزيزه "س" و بقول ان سبب لبس الحجاب ان ده شرع ربنا و مش محتاجين تبرير لحاجه زي دي" و انا بقولها اوافقك الرأي ، ذلك صحيح و لكن دعينا فقط نتفكر اكثر في هذا الموضوع و لنتحدث مع شخصيه س الافتراضيه و التي ارهقت عزيزتنا س و قبل ان اتحدث اريد ان اوضح ان شخصيه س الافتراضيه و التي سيكون كلامي الان موجه اليها هى في الحقيقه كما قلت شخصيه و انسانه تعيش معنا و هى اختي و اختك و قد تكون زميلتي في الجامعه او في الشغل او ربما تكون ابنه عمي او جارتي فهى في الاول و في الاخر انسانه و عاقله و لديها ضمير و محبه للناس و ربما ساعدت او تساعد كثيراً في تقدم هذا الوطن و ايضاً هى مسلمه و لا ينبغي علينا ان نوجه لها كلامنا على اساس انها كافره و لابد ان يكون مصيرها جهنم و بئس المصير ...



حبدأ كلامي من كلمه الاستاذه امينه .. ان الحجاب امر من الله و لابد من طاعته دور التبرير الكثير لفوائده او مميزاته و هذا صحيح و لكن الناظر إلى هذه العباره او الفكره يعتقد اننا نلغي شئ يسمى العقل و هو الذي يميز الانسان فكيف لي ان اطيع شيئاً دون ان اعرف لماذا ؟ او ما هى فائدته ؟ ارجوك حاول ان تقنعني بهذا فانا صاحبه عقل و لابد الا افعل شيئاً إلا إذا وافقه عقلي اليس كذلك ؟؟




نعم كلامك صحيح لابد من استعمال العقل و لكن دعني الفت نظرك إلا شئ ربما التبس عليك .... من قال لك بأننا لا نعمل عقولنا ؟! ما رأيك إذا قلت لك بأنك تفعل اشياء كثيره دون ان تعمل عقلك و مع ذلك تكون راضياً تمام الرضا و لا توجد لديك اي مشكله !! ... نعم هذا يحدث ولكن دعني اريك كيف ..



فانت في احيان كثيره تمرض و تشعر بألم في جسدك و تجد نفسك تلقائياً تذهب إلا الطبيب تشكو له ما بك و تترك نفسك له يفعل بك ما يشاء ثم يعطيك الدواء و كيفيه تناوله و ما عليك إلا التنفيذ فتأخذ دواء طعمه مر و في اوقات محدده و ربما تستيقذ من عز النوم لتأخذ هذا الدواء المر و يسبب لك ايضاً صداع في بعض الاحيان ... و يالا العجب ؟! لا تقول للطبيب مثلاً " يا دكتور انا عندي صداع في دماغي ازاي تديني برشام يدخل بطني ؟؟ .. لاموأخذه يا دكتور انا عايز اعرف الكبسول ده معمول من ايه لحسن يضرني يا عم !! .. على فكره يا دكتور الشرب ده مر اوي و ملهوش لازمه اخده لانه بيتعبني اساساً !! .. " لا تقل له اياً من هذه العبارات على الاطلاق و تفعل ما يقوله لك دون مناقشه ، فقط ما هو العلاج و كيف أأخذه و شكراً ايها الطبيب ...



يا لك من احمق كيف تطيع الطبيب هكذا طاعه عمياء و لا تعمل عقلك فيما يقوله لك ؟؟! .. لا في الحقيقه انت تعمل عقلك و لكن فقط بطريقه مختلفه ليس بكيف و لماذا و لكن انت لديك ثقه في هذا الطبيب و تعلم جيداً انه يعرف اكثر منك في الطب و سيعطيك الدواء الذي يكون سبباً في شفائك بإذن الله و تعرف ايضاً ان ليس من مصلحته ان يضرك ، لذلك انت تفعل ما يقوله لك دون ان تشغل فكرك لماذا اعاطني هذا الدواء و مما يتكون فقط تحرص على كيفيه تناوله .......... اليس كذلك ؟



و بنفس المنطق يا عزيزتي نحن نطيع الله عز و جل و نحاول ان نفعل كل ما يقوله لنا ليس لاننا لا نعمل عقولنا و لكن اذا كنا نثق في الطبيب مرة فنحن نثق في رب العالمين الف مره و نعرف تمام المعرفه انه اعلم مننا في كل شئ و لذلك فطاعه الامر و النصائح الاربانيه ليست من باب عدم اعمال العقل بل من باب الثقه في الله .



و حتى لا تملوا من الحديث سنكتفي هذه المره بهذه النقطه و لندعي احبابنا و اعزائنا إلى فتح القلوب قبل الاذان حتى يسمعونا نتكلم و كما قلت و اقول مراراً وتكراراً نحن لسنا في معركه بل في عالم المعرفه نتحدث .



شكراً و إلى اللقاء قادم بإذن الله .



***********************************


في الهامش :

* احب اقول هارد لك للأهلويه اولاً على لقاء الامس و اللي انتهى بالتعادل و اخص بالذكر موني ، و ثانياً اقول لهم هارد لك و الف مبروك للزملكاويه على الفوز اليوم في مباراه كره اليد و على الفوز بدرع الدوري و كل عام و انت بخير


* اتمنى انكم تتقبلوا اعتذاري عن اني مش بتواجد كتير و مقصر جداً في الزياره للمدونات الصديقه و ارجو ان تلتمسوا لي العذر ..... الامتحانات قربت بقى و كل عام وانتم بخير برده .

هناك 12 تعليقًا:

حازم النبراوي يقول...

اول تعليق

هرجع تاااانى بعد ما اقرا

حازم النبراوي يقول...

ثانى تعليق

بردواااااااا

اصل انا بحبك فى الله ولله

انا معاك فى كل حرف قولتة وصح احنا صح بنقاوح اوامر ربنا وبنطيع اوامر غيرة واحنا مغمضين

حاول يا عبد تغير الناس ولو نجحت فى تغيير انسان واحد بس يبقى انت نجحت

كمل وانا معاك

تقبل تحياتى واحترامى

MǿиY El-Shreef يقول...

كلامك مظبوط مية مية يا استاذ عبد الله

بما اني استاذه امينه يعني :D

بجد نقطه مهمه وملاحظه كبيره جدااا ورغم كده ماحدش بيلاحظ ده معرفش ليه

وهاردلكك مقبول ياخويا :D:D

عقبال دوري القدم بعد عمر طويل مديد :D:D:D

مبروك عليكو اليد

MǿиY El-Shreef يقول...

اه صحيح

ربنا معاك ف اكزماتك

وحي القلم يقول...

أنا متفق مع حضرتك ف كل اللي بتقوله
ربنا معاك ف الامتحانات
تقبل مروري

عبد من عباد الله يقول...

حازم

شكراً يا باشا دي شهاده انا اعتز بيها بجد ... و من ناحيه التغير انا على فكره الكلام ده بقوله لنفسي برده قبل ما بقوله لحد ..... لحسن حد يفتكر ان معنى الكلام ده اني بعمله ميه في الميه و مش بغلط في الحاجات دي و لكن بنقول ايه ؟ ذكر فإن الذكر ينفع المؤمنين .



موني

لا على فكره ده كان تشابه اسماء انا اعرف واحده اسمها امينه و اتكلمت هنا في البوست ههههههههههههه ال استاذه ال

و على فكره موضوع ان محدش بيلاحظ ده فانا اول واحد مكنتش بلاحظ الحاجات دي و لحد دلوقتي في حاجات لسه بلاحظه واحده واحده مفيش حد بينزل من بطن امه عارف كل حاجه و فاهم كل حاجه اهو ادينا بنجتهد و بنتعلم كل يوم حرف .



مصعب

شكراً يا حج مصعب ده شرف ليا ... وعلى فكره إن كان الامل في جيلي مره فلازم تعرف ان الامل في جيلك مليون مره اوعى تستصغر نفسك ابداً اياك تقول انا مقدرش .

mimi يقول...

أولا : ربنا معاك في الأمتحانات وياريت تقوللنا أمتحانات ايه!!!
ثانيا : شكرا علي الروح الرياضية
ثالثا : كلامك حلو أوي ودخل دماغي جدا وخاصة كلمة" أزاي عندي صداع وخد دوا في بطني " ... بجد عرفت توصل الفكرة بشكل رائع..
تحياتي ... ,الف الف الف جنية... قصدي مبروك

عبد من عباد الله يقول...

ميمي

اولاً : بالعند فيكي مش حقول امتحانات ايه ... يلا بقى

ثانياً : عفواً ولاوني كنت فرحان شويه في مين بقى مش مهم هههههههههه

ثالثاً : اشكرك ....... واضح انك بيجيلك صداع كتير ههههههه ، و الحمد لله ان الفكره وصلت .. يا ريت بقى متبيتيهاش علشان عيزها بكره .

الف الف جنيه ال ...... بتبعتيني انا
ماشي حاضر

mimi يقول...

شتموه , شتموه
شتموه لما جهلوه
تبعوه لما عرفوه
ما اغلاه وما اعلاه



شتموه , شتموه
شتموه لما جهلوه
تبعوه لما عرفوا هداه

حلوة منك ... ودي هدية ليك

عبد من عباد الله يقول...

يا نهار ابيض
هو فيه حد بيجي يتابع التعليقات ؟!!
انا كنت فاكر ان اللي بتكتبه بيروح مع الريح

مممممممممم لأ انا اخلي بالي بعد كده بقى و احترم نفسي احسن ههههههههههههه

شيماء جمال(شيمو القمر) يقول...

بجد هايل
كلام فى منتهى المنطق
حقا نقف أمامه عاجزين عن الرد
فقد أعطيتنى مفاتيح لطرق اقناع زملائى بكل ما أريد اقناعهم به
تشرفت بزيارتك لمدونتى التمزاضعة
وسعدت بزيارتى لمدونتك الرائعة
تحياتى
شيمو القمر

عبد من عباد الله يقول...

شيماء

اشكرك بجد ... بس حقيقي انتوا طيبين شويه يعني مش مشاكسين اسئله و افتراضات و نقاش و زي ما بقول كل مره برده المسأله مش حرب يعني ممكن حد فيكوا يسألني سؤال مثلاً مقدرش اجاوب عليه ابتدي ادور و اسأل لحد ما اعرف هل انت في النقطه دي صح و لا لأ و اعرف ارد عليك ازاي .

نورتي يا شيماء