صوت المدونة

الخميس، 16 أبريل 2009

حوار فتاه عزيزه ....



ليا شويه اعزاء و اصدقاء و سعات ناس معرفهاش خالص بدخل معاهم في حوار و سعات بيبقى الحوار لذيذ و شيق و جميل و بطلع منه بحاجات مفيده و سعات كعادتنا الطبيعيه بيطلع بخناقه و ضرب و انفجارات و عبارات من امثال " غور ده انت ما بتفهمش حاجه " ،، " يا شيخ اتقي الله انت عايز تخربها " ،، " جاتكوا نيله مليتوا البلد " و هكذا و هكذا و ما اكثر هذه الحوارات ... و لكن بالامس كان لي حوار مع فتاه في الحقيقه هى عاقله و متزنه و لكني اعلم اني وضعتها في مأزق ربما لم تخرج منه إلى الان و لا اخفي حقيقةً اشفاقي عليها و لكن الحوار إذا وضعنا في مأزق الحيره فسيجعلنا نبحث و نفكر و نستعين بالله إلى ان نصل إلى الحقيقه التي تريح قلوبنا و عقولنا و فقط في هذه اللحظه نشعر باننا واقفين على ارض صلبه ........ عفوا طالت المقدمه ولكن قبل ان انقل اليكم نص الحوار سنفترض اولاً ان العبد لله المتحدث "ع " و الفتاه المتحدثه " س" و ارجوا من سيادتكم التركيز بعض الشئ في نص الحوار مع ملاحظة ان العبد لله ليس دائماً يتكلم بلسانه و بأفكاره لاني تعودت ان في بعض اوقات الحوار لابد ان اتجرد من افكاري الشصخيه و معتقداتي ..و اليكم نص الحوار :




ع : بقى انا يا ستي شاب بروح الجامعه
س : ده صحيح
ع : و ما ادراكي ما الجامعه
ع : يعني الواحد بيشوف بطبيعه الحال اشكال و الوان كتيره
ع : و مكدبش عليكي يا بنتي الواحد زي ما تقولي بيتعزم عليه بالزنب
س : مش فاهمة على فكرة اخر جملة
ع : حفهمك
ع : طول ما احنا ماشين طول ما احنا واقفين طول ما احنا قاعدين حاجات بتعدي قدامنا كل شويه و تعزم بزنب
ع : و ساعتها انا بقول صدق اللي قال ......... يخربيت الصيف و بلاويه و اللي بيجرى فيه
س : ههههههه ها
ع : فهمتي كده
س : ايوة
س : بس مفهمتش برده انت عايز تقول ايه فى الاخر
س : الموضوع ده مش جديد يعنى
ع : صح
ع : و هو انا مكدبش ان الموضوع ماشي عادي خالص في الكليه ازي ازي لحد ما الموضوع بقى في اللزيزي
س : مش عارفة يا "ع" انا ثقتى فيك عمياء تقريبا
س : بس برده انا معاك للاخر
ع : الواحد بس كان عايز يعرف ايه اللي بتفكر فيه البنات بظبط ؟؟ رغم اني ازعم اني عارف او متوقع بس برده كنت عايز اتكلم مع حد في الموضوع ده بزات لو كانت بنت
ع : و الاغرب مش ان واحده تكون لابسه قصير و لا ضيق لأ دي يمكن اتعودنا عليها شويه
س : امال ؟
ع : الغريب انها تكون محجبه فعلاً و لابسه حاجات تجعل الناظر يسأل هى اتلبست ازاي دي ...... ممكن يكون لقصرها مثلاً او لضيقها الغريب مثلاً
ع : و الاغرب ان الحجاب يكون على نص الراس بس
ع : انا لا كنت بقول .....اهو ده اسمه حجاب على الفاضي يا عم و عايزة تعمل فيها محجبه وخلاص
ع : و لا كنت بقول.... اهي دي بقى عايزة تتعاكس و هى تستاهل
ع : و لا كنت بقول برده ... بص بقى ما هى يا تبقى مش محجبه و تريحنا يا اما يبقى الحجاب صحيح
ع : لأ انا كنت بس عايز اعرف وهى بتلبس اللبس ده يا ترى بتفكر في ايه ؟؟
ع : و ليه الاتزام الغريب بالطرحه اللي فوق الراس دي ؟؟
ع : ده حتى الدنيا بتبقى حر موت و سعات بتخلي شكلها مش حلو
ع : انا حسكت شويه و عايز اسمع رأيك .............. اوك
س : انت عايز تعرف هى بتفكر فى ايه ؟؟
ع : اه
س : معرفش يا "ع" بتفكر فى ايه اكيد عايزة تتعاكس يعنى
ع : انتي شايفه كده
س : ممكن كمان يكون لبسها ده هى متعودة عليه واهلها شايفين ان ده عادى
ع : بس اصل كتير منهم مصاحبين يعني و مش محتاجين يتعاكسوا او حاجه زي كده ........ بس كل شئ جايز
س : ممكن اللى مصاحبة دى وبتلبس كدة مفكرة ان هى كدة هتبقى جميلة ادام صاحبها ده
ع : طيب انتي معندكيش حد من صحباتك او حتى من زميلاتك واخده راحتها شويه في اللبس
س : اصحابي لاء بصراحة لكن زميلاتي اكيد فيه كتيييييير
ع : طيب خليني اسألك سؤال مثلاً
ع : انتي بتلبسي بنطلون ضيق ؟
س : لا
س : "ع" انا عايزة اقولك على حاجة ، تفتكر حتى لو انا بلبس بنطلون ضيق هقولك اه
ع : عادي ممكن تقوليلي اه يعني مفيهاش حاجه اوي بزات و انا لسه صغيره يعني
س : لالا انا مش بتكلم عنى انا بالتحديد انا بقول عامة
س : انت لو سألت اى حد
س : معتقدش انه حتى هيقول اه لو حتى هو بمعنى هى يعنى بتلبس بنطلونات ضيقة
ع : و ايه يعني اللي حيمنعها


ع : ليه هى مخدرات بتشربها بعيد عننا
ع : ما هى بتلبسها قدامنا عادي يبقى فيها ايه لما تقول انا بلبسها
س : يعنى عشان متبينش شكلها وحش ... لا هى تلبس حاجة وانها تواجه (مبنى للمجهول ) باللى هى بتعمله حاجة تانية
س : هى ممكن اصلا تكون بتكدب على نفسها انها بتعمل حاجة غلط
س :
بالرغم ان واضح جدا اللى هى بتعمله ده غلط
س :
بس بتكتم ضميرها
ع :
خلاص بصي اعتبريني انا هى اوك !!
ع : غلط في ايه ؟
ع : بس علشان العادات و التقاليد و احنا هنا قافلين على نفسنا و معقدين و خلاص
ع : فيها ايه لما ابقى جميله يعني
س : ماهى ممكن تبقى جميلة برده بس محترمة فى نفس الوقت
ع : و ايه علاقه الاحترام باللبس ما هو فيه بنات بنقاب و مش محترمين و اخلاقهم وحشه و انا اعرف كتير كده و بنات


مش محجبه و محترمه و الكل بيحلف باخلاقها


"س" تسكت شويه علشان تفكر


ع : شفتي يا بنتي انتي نفسك مش مقتنعه اوي و انا كنت زيك على فكره بس لقيت اننا بنخاف اوي من المجتمع و انهم يقولوا عليا مش محترمه و لازم البس الحجاب علشان ما يفضلوش يقولوا عليا كده و كده لكن في الواقع الموضوع مش باللبس
ع : الكلام مازال على لسانها
س : امال فى الواقع يابنتى الموضوع بايه
ع : بالاخلاق يا بنتي
ع : انتي مدام كويسه حتجبري الناس على انها تحترمك
س : اولا كلام الناس جزء من حياتنا مينفعش اتمسك بيه بحيث يقيد لى حياتى ومينفعش اهمله تماما فى نفس الوقت وده رأيى الشخصى ... وبعدين يعنى هو اللبس الضيق ده بيمثل اى نوع من الاخلاق فى نظرك يا انسة عشان ابقى فاهمة برده يمكن انا مش مركزة شوية ؟؟
ع : انا مش في دفاع عن اللبس الضيق يعني انا مش مصممه ملابس ضيقه بس انا بتكلم عموماً عن الحريه في اللبس
ع : يعني انا لما بلبس مثلاً لبس كويس و اكون عامله شعري حلو و لابسه جيبه شيك كتير اوي من صحباتي بيقولولي اني ببقى جميله بس مش عارفه ليه بلاقي كتير يفضل يتكلم بقى و يقولك ايه ده و ليه كده لمجرد بس اني مش لابسه حجاب زيهم مثلاً و لازم علشان ابقى محترمه البس زيهم يعني طيب وهما مالهم
س : حضرتك ياانسة ............
س : ممكن بس اعرف اسمك
ع : معتقدش ان ده حيفرق معاكي يعني إلا إذا كنتي عايزه بقى تشتمي و تسبي و لو كده فانتي ممكن تقوليلي انا اسفه مختلفه معاكي و خلاص عادي يعني لكن مش لازم بقى يبقى فيه شتايم بقى و قليله الادب و مش متربيه و ما تعرفيش ربنا و الكلام ده
س : ههههههههههههه لالالا
س : انا مش هتكلم معاكى كدة
س : بس عايزة اعرف اسمك بس عشان لما بتكلم بحب اقول اسم اللى ادامى كتير
س : انا اتعودت على كدة
س : ولا هو اسمك كمان الناس بتقول عليه حاجة!!!!
ع : لا ابداً
س : طب قولى
ع : اسمي "س"
س : يامحاسن الصدف
ع : تقدري تقوليلي سكر او سمسم علشان مش بحب دلع سوسو ده خالص
س : هههههههههههههههه
س : اوك
س : هقولك "س"
س : اصلى لما اخد عليكى هبقى ادلعك
س : المهم بس
س : عشان متفكريش انى بهرب من الموضوع يا انسة "س"
ع : لا و الله ابداً انا عن نفسي ارتحتلك
س : دى حاجة تسعدنى والله
س : اخرسى بأه شوية لحد ما اشوف انتى كتبتى ايه ممكن
س : ههههههه
ع : هههههههههههه حاضر براحتك ولاوننا مش في خناقه يعني و لازم يا اقنعك يا تقنعيني
س : عشان ارتب افكارى وانا بكتب بس
س : لا انا هرد على اد اسئلتك حسب مبادئى وتفكيرى
س : وصدقينى يا انسة "س"
س : وقت اما احس نفسى مش عارفة ارد
س : هقولك وبكل صراحة
س : وانا عندى الشجاعة
س : اوك
س : ده انتى ولية لكاكة
ع : عادي يا بنتي و مش لازم تقولي ممكن تقولي و الله كل واحده ليها وجهه نظر عادي انا مش حقولك هييييييييه انتصرت عليكي يعني
س : ماشى طبعا كل واحد ليه وجهة نظر
س : بس ده ميمنعش التشاور والاخذ والعطاء فى الاراء
س : ولا انتى تحبى تكونى متقوقعة على نفسك
س : انا عن نفسى بتكلم معاكى دلوقتى عشان لما انتى تقولى وجهة نظرك يمكن تقنعينى و ساعتها هعمل زيك كدة
س : انتي كنتي بتقولي " انا مش في دفاع عن اللبس الضيق يعني انا مش مصممه ملابس ضيقه بس انا بتكلم عموماً عن الحريه في اللبس "

س : فى النقطة دى انا من رأيى يعنى المتواضع حضرتك ان طبعا الانسان من غير حرية ولا حاجة بس الحرية بحدود ومدام ماضريتيش حد يبقى تمام خليكى زى مانتى ... انما انتى عارفة كويس اوى ان لو البنت لبست ضيق هى كدة هتضر الشاب ازاى ومش هكلمك ياستى فى الموضوع ده من ناحية الاخلاق والدين لا ... بس انتى عارفة ان انتى كدة بتستفزى الولد
س : وعلى فكرة هى سلسلة متصلة ببعضها
س : والموضوع لازم يدخل فيه جزء من الدين والعين تزنى
س : ها
س : هتعترضى
س : او فيه حاجة مش مقتنعة بيها
ع : لأ انتي كده للأسف بتفكري شويه بفكر المجتمع الذكوري ده اللي هو لازم انا افضل احافظ على الواد بقى و ما البسش كويس و ابقى جميله علشان ما استفزش حضرته
ع : و لما يعاكسني تقولي ما هو انتي كمان لابسه مش عارف لبس ايه و مش ايه
ع : لأ لاموأخذه هو اللي مش متربي
ع : ما هو بره الناس بتلبس عادي و كل واحد محترم نفسه و الدنيا جميله
س : برة لان الحياة عندهم هايصة
س : هما مش محتاجين اصلا يبصوا
س : انما هنا فيه ازمة
س : ازمة عمل
س : ازمة جواز
س : ازمة تفكير فى الازمات
ع : و بعدين ما هى المعاكسات ما سابتش حد في حاله
س : ده موضوع تانى
س : اه انتى قصدك يعنى ان كدة كدة لو لبستى ضيق او محترم هتتعاكسى؟؟
س : فتلبسى ضيق بأه وتعيشى حياتك
س : ماهى النتيجة واحدة ؟!!
ع : يا بنتي دي مش المعاكسات بس ده التحرش نفسه و صل للمنقبات و ال ايه يقولك لأ ما هو اصل الولد بيبقى عنده فضول اكتر للي مغطيه كل حاجه دي و عايز يعرف بقى ............ و كأننا مش قادرين نقول انه هو مش متربي الله !!
ع : لأ انا شايفه اني انا مش ملزمه اني اقيد من حريتي علشان احافظ على سعادته هو ما يتسفزش ال
س : لالا بالراحة بس
س : جزء جزء
ع : و بعدين يعني انا ملبستش من غير لبس لاموأخذه ده انا يدوب جيبه مش فوق الركبه كمان عادي يعني و لبس عادي بقى
ع : اتفضلي يا حبيبتي اتفضلي
س : حبك برص يا شيخة
س : اكتمى بؤك ده شوية
س : ماشى
ع : انتي دمك سكر على فكره
س : مرسى ياقمر
س : انتى اللى عسل وشربات خالص
ع : و حياتك انتي يا بنتي لو قلعتي بس النظاره دي و جبتي شعرك لورا كده حتبقى زي القمر و حتشوفي اصحابك حيقولولك ايه
س : ماهى المشكلة ان انتى وصحابك بتتنافسوا
س : مين الاجمل
س : فى الحياة
س : فى الدنيا
ع : اكيد كل واحده فينا مش انا و اصحابي يعني حتى انتي تحب تكون هى اجمل واحده
س : بس عندى قناعة ان الجمال جمال خلقى مش خلقى (مع اختلاف التشكيل)
ع : هههههههههههههههههههههه
ع : حلوه
س : ايه يابت المياصة دى
س : التزمى بالهدوء
ع : يعني انتي شايفه ان جمالك و جمال لبسك و شكلك ده مش مهم عادي يعني اي حاجه تنفع و خلاص مدام انا اخلاقي كويسه هههههههههههه
ع : بزمتك انتي مقتنعه بالكلام ده يا بنتي
س : والله يابنتى انا فى ذاتى لو حد اعجب بيا فى يوم من الايام لان هو شافنى جميلة ( اقصد الجمال شئ نسبى برده ممكن انا اشوفك جميلة ممكن حد تانى لاء) انا مش هوافق
ع : ههههههههههههه والله انتي كلامك زي العسل
ع : يعني لو واحد جه يتقدملك و قالك على فكره انتي عجبتيني بغض النظر انك مش جميله يعني بس عقلك حلو و بتفكري كويس
ع : كده حتبقى مبسوطه اوي بقى وفرحاااااااااااانه ههههههههههههههههههه
س : ههههههههههههههه لاء لعلمك انا كونت متأكدة انك هتفكرى كدة
س : والله مستنية الجملة دى
س : انا ممكن بعقليتى المتواضعة اللى على قدى دى تعجب برده حد ومتعجبش حد تاانى
س : اللى اقصده
س : ان اهم حاجة السبب فى الارتباط يكون ناتج عن اعجاب بالعقلية وبناء على ذلك اكيد انا هحاول اطور منها مش من جمالى
ع : انا مش عارفه ليه انتي مصره انك تفصلي العقل عن الشكل زي ما برده مصره تربطي الاخلاق باللبس




*********************************


و عند هذه النقطه ......النت قطع و لم يستكمل الحوار الذي ربما يطول إلى الصباح ، اعلم اني كنت قاسي على عزيزتي بعض الشئ في استخدام اساليب الحوار و هى بدورها حاولت الدفاع عن وجهة نظرها و لكن النت لم يمهلها الوقت الكافي ربما كانت تستطيع الوقوف إلى فتره اطول إذا لم ينقطع الاتصال .. على العموم اريد ان الفت عناية سيادتكم ان الكلام الذي كان على لساني هو لا يعبر عن رأيي انا و لكني فقط استعرت شخصيه هى موجوده بيننا و تحاورت بلسانها حتى اخرج ما بداخل عزيزتي من افكار حلو هذا الموضوع و اراء ....اما عن رأيي الخاص فسيؤجل الان إلى ان استمع إلى ارائكم و افكاركم و لان البوست طويلاً و لا اريدكم ان تملوا القراءه ..... عفوا على الاطاله


و إلى اللقاء في البوست القادم

هناك 15 تعليقًا:

MǿиY El-Shreef يقول...

حوار جميل جدا يا عبدالله

ولا اقولك يا سوسو ههههههههه

بص انت شرحت وجهة نظر بنات كتير

طبعا انا متفقه مع س العزيزه

مع انها اهملت نقطه ان سبب اللبس الواسع او المحترم ده سبب شرعه ربنا ومش محتاجين تبرير لحاجه زي دي

مستنيين الحوار الباقي لو كمل طبعا

سلام

عبد من عباد الله يقول...

امينه

صحيح عزيزتي امينه ولكن الرد المتوقع في وجهة نظري و إن لم يقال باللسان فهو يقال في القلب ...

بصي ما هو مش كل حاجه بقى شرع ربنا شرع ربنا و بعدين خلاص يعني سيبتوا الاخلاق و الدين كله و مسكتوا في دي .. و لاموأخذه يعني عملكوا ايه التفكير ده ما هو مرجعكوا ورا اهو .. اتعلموا بقى وحياتكم من الدول المتقدمه شويه و لعلمكوا انا برده بعرف ربنا يعني بس مش زيكم كده انا بصلي و لما بصلي باللبس الطرحه و عارفه يعني ايه الدين المعامله مش زيكم كل واحده تلبسي حجاب و لا نقاب و تقولي انا متدينه انتي كافره ........

هذا ما اتوقعه من رد و اكررها ربما تخاف من قول هذا الكلام باللسان و لكن القلب يتكلم بالداخل

حازم النبراوي يقول...

حوار جميل وشيق وواقعي جدااا


تقبل مرورى وتحياتى

mohamed ghalia يقول...

يارب تكون اقتنعت
والحوار كويس
ربنا يكرمك

عبد من عباد الله يقول...

حازم

شكراً يا حازم بس انا كنت عايز اسمع ارائكم يعني ..انتوا شايفين كده الكفه مش مايله شويه ناحيه شصخيه "س" الافتراضيه ؟؟ مش حاسين ان العزيزه س محتاجه شويه ارائكم و مساعدتكم ؟


***************

محمد

مين بظبط اللي اقتنعت يا محمد ؟؟ العزيزه س و لا "س" الافتراضه ؟

رحلتنا في الحياة يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انا جاية اسلم ومش هعلق على البوست لان الموضوع ده جابلى اكتئاب لما عملت بوست عليه
بس جيت اسلم علشان من فترة مجتش

عبد من عباد الله يقول...

ايوشه

اولاً شكراً طبعاً و حقيقي نورتينا و انا للأسف الفتره اللي فاتت بعدت شويه كده ... و للأسف دي عادتي لاني يا دوب بفضى شويه و بعد كده ارجع اتشغل تاني ..

لكن ليه بس كده يا بنتي !! على فكره احنا مش في خناقه ولا في حرب ولا في حزب شعاره " معناً ضد المتبرجات " و لا انا شخصياً كارهم مثلاً ولا عندي غضاضه منهم بالعكس العزيزه س و "س" الافتراضيه الاتنين بعتبرهم اخواتي و الاتنين على فكره بيخافوا على بعض و الاتنين برده مصريين و ربما يكونوا من اب واحد و ام واحده و لكن احنا بنتناقش علشان نتعلم و نسأل و نقرأ و نفهم .. مش علشان حد يفوز و حد يخسر ...

هوني عليكي يا ايوشه يا بنتي مفيش حاجه تستاهل اكتئابك كده و انا لما قريت البوست بتاعك لقيتك متعصبه اوي و دمك محروق و كنت عايز اقولك على فكره انتي ممكن تردي على اي حد بأفعالك طول ما انتي كويسه و ناجحه مش محتاجه تتكلمي ....

علمتني الحياه ان الشجره المثمرة هي التي يهاجمها الناس

fnoonh يقول...

حوار كويس وواقعي بس طوييييييييييييييل يعني لولا ربنا ثم انقطاع النت كان زمانك بتتكلم لحد دلوقتي
يلا الحمدلله

تحياتي وبشكرك على زيارتك

Bant EL7ag Dracula يقول...

حوااااااااااااررررررررر


جااااااااااااااامد جدااااااااا


وبجد دمااااااااااغك حلوه جدا

وعجبانى الصوره بتاعت النونه الا انت

حططها شبه واحده صحبتى

باى يا معلم

عبد من عباد الله يقول...

fnoonh

خلاص بعد كده حبقى اخلي ايدي على الفيشه علشان هما خمس دقايق و اشدها علطول هههههه



ندى

شكراً يا ندى ده من زوقك ....... بس ارجع و اقول يا جماعه كفة الحوار مايله شويه ناحيه الاستاذه "س" الافتراضيه اللي كنت انا بقوم بدورها ، فهل انتوا شايفين ان ده صح ؟ و هل العزيزه س كانت المفروض تقول حاجه و مقلتهاش في وجهة نظركم ؟

*************************
ملحوظة : اعتذر لكل من اصابه اي ضرر ولو نفسي من التعليق اللي ملوش لازمه اللي كان موجود من واحد غريب كده

mimi يقول...

وجعت دماغ البت حرام عليك .. ولا أقوللك ممكن يكون ولد وبيشتغلك

هههههههههههههه
تحياتي وعيد شم فسيخ سعيد

عبد من عباد الله يقول...

ميمي

ههههه اهو ده مثال للمواطن صاحب الظن السئ دائماً هههههه

ولد و بيشتغلك آل ..... كلام غريب يا جدع ههههه

فشكووول يقول...

اهنيك على ترتيب افكارك والى مزيد من التالق
صعلوك

بن آدم يقول...

السلام عليكم
أخى الكريم أنصحك فى الدعوة الى الله التدرج لأن المجادللة مع نكران أحقية فروض الله لن تجدى
**************
كان النبي صلى الله عليه وسلم إذا بعث رسله إلى الآفاق آمرهم أن يبدؤوا بالأهم فالأهم وقد قال لمعاذ حين بعثه إلى اليمن : ( ليكن أول ما تدعوهم إليه شهادة أن لا إله إلا الله وشهادة أن محمداً رسول الله ، فإن هم أجابوك لذلك فأعلمهم أن الله افترض عليهم خمس صلوات في كل يوم وليلة ، فإذا أجابوك لذلك فأعلمهم أن الله افترض عليهم صدقة تؤخذ من أغنيائهم فترد على فقرائهم )
**************
أى يجب تعليم أن لا اله الا الله - قول له واجبات وفروض وليس مجرد جملة بلا معنى .
بعدها يا أخى مهما كان الطلب فسيقولون كقول الأنصار الى رسول الله قبيل بدر
"فقام سعد ابن عبادة فقال : إيانا تريد ؟ يا رسول الله ! والذي نفسي بيده ! لو أمرتنا أن نخيضها البحر لأخضناها . ولو أمرتنا أن نضرب أكبادها إلى برك الغماد لفعلنا ."
ملحوظة :: أرجو من الله أن يكون الحوار من خيالك وليس فعلى
http://www.islam-qa.com/ar/ref/34841/%D9%85%D8%AD%D8%A7%D8%AF%D8%AB%D8%A9

عبد من عباد الله يقول...

مممم طيب انا اكتب الرد لمين دلوقتي ؟؟

فشكول ولا صعلوك ؟ ما تحيروناش بقى ههههههه

اشكرك على تهنأتك و إلى المزيد من الصعلكه ههههههه




بن ادم

بص هو انت كلامك صح و معاك حق و انا موافقك ان المفروض الموضوع يجي بالتدرج ولاوني انا في الحوار ده مجبتش سيره اي مجادله بين افكاري الشخصيه و بين افكار اي حد تاني انا فقط تحولت إلى شصخيه ذات افكار منتشره الان و كثيراً من تدور في رأسه و الحوار بين فتاتين من ثقافتين مختلفتين ولم يكن لي انا دخل ..

ولكن مع موافقتي على رأيك ( في موضوع التدرج و ان المفروض ان ما دام ان لا إله إلا الله إذا فلابد من طاعه الاوامر و الفرائض دون نقاش ) إلا اننا الان في عصر يشبه عصر الامام ابو حامد الغزالي ان المسلمين يرثوا الاسلام كالتركه ما دام انهم ولدوا لاباً و اماً مسلمين ولكن لم يختاروه عن قناعه تامه ... و لكن نظراً لمدى التعصب و العصبيه و الجهل المنتشر فينا الان فإن احداً لا يستطيع ان يقول بإني لست مؤمناً بان الله لا إله غير مثلاً او يقول انا لست مقتنع بشئ معين ، فسيكفر في لحظه واحده و يسب و يلعن و ينال من الاستنكار كل انواعه ، و لذلك لن يقولها احد و يكتمها في نفسه و يظل معتقداً بهذه الافكار و لا يصرح بها و لتزداد معاً سنه ورا سنه و ربما لا يستطيع تربيه اولاده على ظاهره ولكنه سيربيهم على ما هو معتقد به و بداخله ...

انا اتمنى حقيقي انك تساعد في تقويه او تمنيه العقيده عندنا و اننا نؤمن فعلاً و ليس قولاً ان لا إله إلا الله لاني زي ما قولك انا لو قولت لأي حد دلوقتي انتي تؤمن بالكلمه دي طبعاً حيقولي ايوه حتى لو هو من داخله مش ثابت عليها فعلاً ...

اما عن موضوع المناقشه دي ... فقط احب ان اقول اني في الاول و في الاخر بشر و فرد و انسان مصري عادي لست من المعصومين ولا من الائمه و من امنياتي ان اصبح من الصالحين و لكني اعترف بأني ليست كل افعالي صحيحه فانا احاول و اجتهد و اجاهد نفسي إلى ان اصل إلى الخير .

شكراً لاهتمامكم و نتمنى لكم التوفيق بإذن الله .....و الله المستعان