صوت المدونة

السبت، 26 أبريل 2008

استراحه طويلة

هنستريح شويه الايام دي و هريحكم مني علشان الضغط ما يرتفعش اكتر من كدا و العبد لله طبعاً هيريح غصب عنه امتحانات و ثانويه وعنق الزجاجه و مستقبلك و حياتك وربنا يكرمك بكليه حلوة ( دا ولا كأني بنقي طماطم يا عم ) ما علينا كله عارف قصة الثانويه دي و المعظم جربها او سمع عنها اما عن الايام الجايه دي في المدونه فحتبقى مواضيع خفيفه كدا و حنبدأ الايام دي بشويه اشعار لاحمد مطر الشاعر اللي انا معجب بيه جداً رغم انه مش مشهور اوي .... حنبدأ بس الله :

فصيحنا
فصيحنا ببغاء،
قوينا مومياء،
ذكينا يشمت فيه الغباء،
ووضعنا يضحك منه البكاء،
تسممت أنفاسنا حتى نسينا الهواء،
وامتزج الخزي بنا حتى كرهنا الحياء،
يا أرضنا، يا مهبط الأنبياء،
قد كان يكفي واحد لو لم نكن أغبياء؛
يا أرضنا، ضاع رجاء الرجاء،
فينا ومات الإباء،
يا أرضنا، لا تطلبي من ذلنا كبرياء،
قومي احبلي ثانية،
واكشفي عن رجل لهؤلاء النساء!
*************************
الفتنة اللقيطة
إثنان لا سواكما، والأرض ملك لكما
لو سار كل منكما بخطوه الطويل
لما التقت خطاكما إلا خلال جيل.
فكيف ضاقت بكما فكنتما القاتل والقتيل؟
قابيل.. يا قابيل
لو لم يجئْ ذكركما في محكم التنزيل
لقلت: مستحيل!
من زرع الفتنة ما بينكما..
ولم تكن في الأرض إسرائيل؟!
*************************
نكتفي بهذا القدر إلى حين اخر إن شاء الله

الجمعة، 18 أبريل 2008

الجزء الثاني من ....رسائل تاريخيه


في هذه المره لن اتكلم كثيراً سأترك القراءه لكم والتعليق والتعقيب لكم انتم ، لان الرسالتين من الصعب ان اعقب عليهم يكفي فقط ان الرسالتين من صلاح الدين و ريتشارد قلب الاسد ...

بعث ريتشارد قلب الأسد برسالة إلى صلاح الدين الأيوبي جاء فيها:
من ريكاردوس قلب الأسد ملك الإنجليز إلى صلاح الدين الأيوبي ملك العرب
أيها المَولَى..
حامل خطابي هذا بطل باسل صنديد، لاقى أبطالكم في ميادين الوغى، وأبلى في القتال البلاء الحسن، وقد وقعت أخته أسيرة، فقد كانت تدعى (ماري) وصار اسمها (ثريا).
وإن لملك الإنجليز رجاء يتقدم به إلى ملك العرب وهو: إما أن تُعيدوا إلى الأخ أخته، وإما أن تحتفظوا به أسيراً معها، لا تفرِّقوا بينهما ولا تحكموا على عصفور أن يعيش بعيداً عن أليفه.
وفيما أنا بانتظار قراركم بهذا الشأن، أذكِّركم بقول الخليفة عمر بن الخطاب ـ وقد سمعته من صديقي الأمير حارث ـ وهو: " متى استعبدتم الناس وقد ولدتهم أمهاتهم أحراراً؟ ".
***********
فردَّ عليه صلاح الدين على رسالة ريتشارد..


من السلطان صلاح الدين الأيوبي إلى ريكاردوس ملك الإنجليز


أيها الملك: صافحتُ البطل الباسل الذي أوفدتموه رسولاً إليّ، فليحمل إليكم المصافحة مما عرف قدركم في ميادين الكفاح.
وإني لأحب أن تعلموا بأنني لم أحتفظ بالأخ أسيراً مع أخته؛ لأننا لا نُبقي في بيوتنا سوى أسلاب المعارك، لقد أعدنا للأخ أخته. وإذا ما عمل صلاح الدين بقول عمر بن الخطاب، فلكي يعمل ريكاردوس بقولٍ عندكم: " أعطوا ما لقيصر لقيصر، وما لله لله". فرُدَّ أيها الملك الأرضَ التي اعتصبتَها إلى أصحابها، عملا بوصية السيد المسيح عليه السلام.




*************
اتذكر هنا قصيده احمد مطر وهو يقول كلمه للعرب و الامه حكامها و شعوبها ، كلمة حقاً قاسيه و اسم الكلمه اقسى ، فهى تحت اسم " ورثة ابليس "

وجوهكم أقنعة بالغة المرونة،
طلاؤها حصافة، وقعرها رعونة،
صفق إبليس لها مندهشا، وباعكم فنونه،
وقال: "إني راحل، ما عاد لي دور هنا، دوري أنا أنتم ستلعبونه"
ودارت الأدوار فوق أوجه قاسية، تعدلها من تحتكم ليونة،
فكلما نام العدو بينكم رحتم تقرعونه،
لكنكم تجرون ألف قرعة لمن ينام دونه،
وغاية الخشونة،
أن تندبوا: "قم يا صلاح الدين، قم"، حتى اشتكى مرقده من حوله العفونة،
كم مرة في العام توقظونه،
كم مرة على جدار الجبن تجلدونه،
أيطلب الأحياء من أمواتهم معونة،
دعوا صلاح الدين في ترابه واحترموا سكونه،
لأنه لو قام حقا بينكم فسوف تقتلونه.


الثلاثاء، 8 أبريل 2008

حسبي الله ونعم الوكيل !!

اقرب كلمة يقولها رجل متضرر مما حدث في إضراب 6 ابريل .... للأسف حدث ما كنت اخشاه ، قالوا اضراب ولو بتحب الوطن اضرب ولو عايز الحال يتصلح ولو نفسك البلد تتغير و و و ....... اخاف من اللعب على وتر العاطفه والحماسه و الناس تعبت من الغلاء و ضيق المعيشه فعلاً بيخلي الدماغ في حالت شلل عن التفكير و بصراحه المرتبات عايزة اجتماع لكل علماء الإقتصاد في العالم علشان تعرف ازاي المواطن يعيش بيها واعتقد انهم حيطلعوا من الإجتماع على مستشفى الامراض العقليه .

اظن الناس شافت اللي حصل في المحله شئ لا يرضي اي انسان ولا كأننا كلنا مصريين ناس تحرق وناس تضرب و العسكري الغلبان اللي طالع بالامر دا يضرب و اصحاب المحلات اللي اتكسرت راجل رايح شغله ولا حتى معدي في الشارع لما يضرب ولا تتكسر رجله ولا يموت يعني اقل كلمه حتطلع من الناس دي ... حراااام حرااااااااام .
طيب و بعدين يعني ما نعملش اضراب يعني الحكومة تبهدل فينا وما نقولش لأ كمان .. مش قصدي كدا طبعاً بس كل اللي شاف اللي حصل في المحلة مجمع على ان دا شئ فظيع لا يرضي عدو ولا حبيب .... بس يمكن ليا وجهة نظر ناس كتيره اوي مش حتعجبها او حتدايق مني الفكره كلها انك لما تيجي تسأل اي حد من الشعب حيقولك " خلاص بقى زهقنا عايزين تغير مش قادرين نستحمل اكتر من كدا " وانا معاه فعلاً الحكايه زادت اوي بس يمكن اختلافي معاه او مع غيره في طريقه الحل ...


فهو ممكن يكون عنده طرق كتيره للحل ولكن كلها تصب في فكره واحده ان التغير لازم يجي من فوق لازم اللي فوق يتغير علشان البلد حالها ينصلح وانا مش مختلف اوي معاه في الحته دي لازم اللي فوق يتغير بس مختلف ان مش لازم هو الاول اللي يتغير شايف ان التغيير لازم يجي من تحت من الشعب نفسه .. طبعاً دي كلمه كبيره اوي يعني ايه من الشعب نفسه ! يعني الشعب دا يلم نفسه كدا في ميدان و يقول هيييييه انا الشعب حتغير !!


لأ بس الفكره ببساطه ان لو احنا مجموعه من الناس ( طلبه ولا عيله ولا سكان في بيت واحد ) وجه واحد اشتغل معانا و اديناله فلوس وبدأنا نشتغل ومره واحده بقى يسرقنا وياخد فلوسنا قولنا نروح ناخد فلوسنا منه ، معرفناش ناخد حاجه طلع راجل مسنود ومش عارفين ناخد منه حق ولا باطل طيب وبعدين حنعمل ايه .. ( هنا الاختلاف ) زمان كنا نقف مع بعض كلنا في محنه واحده ولازم نساعد بعض و نشوف مين مننا اتاخد منه فلوس كتير ونحاول نقف جنبه لو انا معايا عشره جنيه و التاني ابنه بيعيط عايز حاجه كنت اديله تلاته ولا اربعه ولا حتى خمسه جنيه ، كان التكافل والتكاتف دا بيخفف من حده المشكله و ربنا بيوقف معانا و لو سألت اي حد عن زمان تلاقيه يقولك

" يا ابني زمان كانت الفلوس اقل من كدا بكتير ومكانتش الحاجات متوفره زي دلوقتي المعيشه دلوقتي بقت اسهل والفلوس كترت بس بيني وبينك الناس هى اللي اتغيرت مبقاش حد بيبتسم للتاني صدقه زمان كان الواحد تعبان اليوم كله بس بليل بينام مرتاح لا ظالم حد ولا حد مدايق منه لكن دلوقتي ربنا اعلم بالحال "


طيب دا كان زمان لكن دلوقتي لو الراجل دا نصب علينا ومعرفناش ناخد حقنا للأسف بننصب على بعض وبكل بساطه لو سألت حد فينا ليه بتنصب ؟! حيقولك " اصل الراجل دا نصب عليا وخد فلوسي يعني اعيش ازاي " تبصله انت .. طيب دا سرقك مالك انت بقى بالراجل دا هو عملك حاجه دا مسروق زيك ومنصوب عليه " .... طيب و انا جبت الكلام دا منين ؟!! من الشارع من الناس هو دا حالنا و دلوقتي حترجمه للي بيحصل بظبط ....


اللي فوق بيسرقونا واحنا بنسرق في بعض .. فتنزل الصبح تروح اي مصلحه حكوميه علشان تخلص ورقك تلاقي صاحبنا يقولك معلش فتح مخك معانا يا باشا طبعاً تفهم انت وطلع علطول بس قلبك من جوه بيدعي عليه تخلص من دا تروح لواحد تاني يقولك بإبتسامه عريضه معلش حق الشاي يا فندم كل دا وانت بتطلع من جيبك و تخلص الورق تروح تشتكي للحي يقولك علشان تقدم الشكوى لازم كذا وكذا من الاخر فك الكيس علشان ما نلعبش معاك خلاويس وبعد ما ترجع البيت تبقى عمال تقول في نفسك يعني انا الاقيها من المرتب ولا من الناس اللي عماله تاخد في فلوسي و كمان علشان اخد حقي مش اكتر .. ( عارف المشكله في ايه ؟ ) انك بعد ما تفكر تروح رايح شغلك اللي هو مصلحه حكوميه برده و تطلع كل اللي اتعمل فيك في الناس وتاخد من دا وتاخد من دا ... مش بقولك بنسرق بعض .


وبعدين لما تيجي برده تسأل حد ليه بتعمل كدا ؟ يقولك نفس الإجابه اللي اتقالت فوق " يعني انت مش شايف الدنيا بقت غاليه ازاي و المرتب مش مقضي طيب احسبهالي انت ازي اربي ازاي اكل ازاي اعلم ...." طيب ما انت اللي بتنصب عليه دا زيك كدا برده يا عم الحج مهواش من البشوات ولا مليونير يعني برده مرتبه زي وعايز يربي ويعلم و يأكل بس المشكله انك حتاخد رزقك هو هو بالسرقه من غير سرقه رزقك هو هو بس الفرق انه كدا حيبقى حرام ومفيهوش بركه .
اسف اني طولت شويه بس كان عندي وجهة نظر يا رب اكون عرفت اوصلها .... والله المستعان .