صوت المدونة

الاثنين، 28 سبتمبر 2009

مما شاهدت في رمضان ...

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

عدنا من رمضان شهر البركه و نحمد الله على ما نحن فيه و نتمنى من الله ان يتقبل منا الصيام و يعفوا عنا إن شاء الله .

اما بعد ، فكرت كثيراً فيما اكتب لكم او ما الذي اعرضه عليكم ، وجدت اني شاهدت في رمضان اشياء حقاً رائعه و اكثر من رائعه زودتني بالثقافه و بالامل ، فقررت ان اوريكم بعض منها و ربما اعرض لكم حلقات من برامج شاهدتها لكي انقل لكم الاستفاده كما تعودنا و ايضاً اسمع ارائكم و نتناقش إن كان هناك موضوع مثير ، و اتمنى من الله التوفيق .

مما شاهدت في رمضان كان برنامج " خواطر 5 " للاستاذ احمد الشقيري ، و استمتعت جداً بمشاهده حلقاته على مدار ايام رمضان و من اهم مميزاته ان الحلقات مدتها قصيره و تتحدث عن اليابان و إن شاء الله سأحاول قدر المستطاع ان اعرض لكم بعض من هذه الحلقات الجميله .

إعلان برنامج "خواطر 5 "



و شاهدت ايضاً برنامج " علمتني الحياة " للدكتور طارق سويدان و إن قلت على هذا البرنامج رائع فارى اني لم اوفيه حقه ، و الدكتور طارق سويدان من الاشخاص التي غيرت حياتي و اثقلت عقلي باشياء افكار عميقه ، اعذروني لن اتكلم كثيراً لاني مهما تكلمت لن استطيع ان اوصف لكم مدى استفادتي و سعادتي بهذا البرنامج لذلك سأنقل لكم ايضاً بعضاً من حلقاته و اتمنى من الله التوفيق و اتمنى ان تنال على اعجابكم .

تتر برنامج " علمتني الحياه "




اما بخصوص حلقات مسلسل ابو جهل و ابليس فنحن مستمرين ان شاء الله إلى نهاية الحلقات و التي حازت على اعجاب الكثيرين و لذلك نحن مستمرين إن شاء الله و نتمنى من حضراتكم الدعاء و نشر كل ما هو مفيد مع التأكيد على الحقوق دائماً .

*****************

ملحوظة : اسف على التأخير الدائم و لكن اتمنى ان تدعوا لي ان تنتهي هذه الفتره الصعبه و ان ترجع الامور كما كانت من قبل و إن شاء الله نستمر على ما كنا عليه من قبل و سأحاول الا اتأخر في المرات القادمه بعون الله .

هناك 9 تعليقات:

رحلتنا في الحياة يقول...

حمدلله على السلامة كل سنة وانت طيب وربنا يتقبل منك صالح الاعمال اللى علمتها فى رمضان باذن الله انا كت بحب خواطر شاب برنامج جميل فعلا بس للاسف مكنتش بسمع عملتنى الحياة بس كنت بسمع بينى وبينكم لمحمد العوضى كان برنامج رائع جدا

mimi يقول...

فينك يا مدحت من زماااااااااااان


والله العظيم وحشتني مدونتك جدااااااا

أنت غبت كتير أوي ...


كتيرررر جداااااااااا

حمد الله علي السلامة ..

كل سنة وأنت طيب

ممكن بقي مش تغيب تاني؟

انت اشاسا كنت فين؟

عبد من عباد الله يقول...

ايوشة

الله يسلمك و يتقبل منا و منك إن شاء الله ، هههههه اهو انا بقى عكسك تابعت علمتني الحياه و متابعتش بيني و بينكم بس شفت حتت منه كده و هو بيتكلم عن انفلونزا الخنازير و محمد العوضي كان جايب دكتور بس مكنتش متابع ليه بصراحه ، عموماً انا ححاول اجيب الحلقات بتاعت برنامج علمتني الحياه و ان شاء الله تعجبكم ، انا عن نفسي عجبتني جدا جداً .


*************

ميمي

موجود يا ست ميمي ، بس اهي الحياه كده يوم فوق و يوم تحت و ماشيه الدنيا ، الله يسلمك انا يا ستي اشاساً عندي ظروف صعبه شويه و للأسف لسه حتى الان موجوده و بحاول اختلس اي فرصه كده اجي هنا فيها و ازوركم او اكتب حاجه على المدونه و ادعيلنا كده الظروف تتعدل و إن شاء الله نرجع زي الاول و اتمنى انك تبقي تقوليلي رأيك في الحلقات اللي ححطها دي ..... كل سنه و انتي طيبه .


*********

ارجو من اللي يقدر يقول للأستاذ حازم النبراوي صاحب مدونه راديو العرب الحر ، انه يا ريت ما ييأسش و ما يقطعش المايه عن زرعه هو زرعها بنفسه و الناس بتيجي تستفاد منها ، ثانياً موضوع التعليقات ده فيه حاجتين ، اولاً اني انا مثلاً و اكيد فيه ناس زيي ، ما بتعرفش تعلق على البوست لان التعليق معمول في صفحه خارجيه كده و ده غالباً عيب في الاكسبلورر ، فاتمنى انه يعرف ان فيه ناس بتكون عايزة تعلق لكن مش بتعرف ، ثانياً معنى ان الزيارات في ارتفاع يعني انت في نجاح و انك مؤثر بالفعل و ان فيه ناس بدأت تسمعلك و ربنا تتغير ، الموضوع عايز شويه صبر و إن كنت زهقت شويه من حق تاخد اجازه براحتك علشان ترجع تاني و انت دماغ رايقه و تكمل مسيرتك و تساعد اهلك اللي انت بتحبهم ، بلاش تقفلها ...

يا ريت حد يوصل له الكلام ده .

r يقول...

برنامج خواطر 5 كان فعلا ممتاز تابعت حلقات منه وليس كله بس فى لينك لكل الحلقات مرفوعه على النت

علمتنى الحياه لم اشاهد اى حلقه منه فمش عارفه كان عن ايه بالضبط بس لو فى فرصه تكلمنا عنه اكتر

من البرامج المؤثره واللى ممكن تستفيد منه فعلا برنامج الدكتور عمرو خالد قصص القرأن كان ممتاز وحلقاته مرفوعه على الموقع الخاص به وجروب الفيس بوك لو فاتك

وعوده حميده
دمت بخير

عبد من عباد الله يقول...

بسنت

بالنسبه لحلقات خواطر 5 إن شاء الله تكون موجوده كلها و بإذن الله انتظم في وضعها على المدونه بالتسلسل ، و اتمنى ان الحلقات اللي فاتتك تشوفيها .

اما بخصوص برنامج علمتني الحياه ، فهو برنامج يتحدث فيه الدكتور طارق سويدان بروعه و تألق شديد عن اشياء كثيره و متنوعه تعلمها في الحياه ، و انا اعلم ان الدكتور طارق سويدان ربما شهرته ليست واسعه في مصر و لكنه من العلماء البارزين و المتميزين و الإعلاميين في نفس الوقت و اتمنى انك تشوفي له حلقه او اتنين و تقيميه بنفسك .

اما عن برنامج الاستاذ عمرو خالد " قصص القرآن الجزء التاني " فانا بالفعل تابعته و لكن السبب اللي خلاني ما احطش حلقاته هو ان البرنامج كان منتشر جداً في رمضان و بيعرض على كذا قناه و لذلك معظم الناس تابعته و معروف جداً ان الحلقات مرفوعه على الموقع الخاص به ، لذلك لم يكن من المفيد و المميز وضع الحلقات على المدونه .

شكراً يا بسنت على الإفاده و اتمنى انك تتابعي الحلقات و تسمعينا رأيك إن شاء الله .

mahasen saber يقول...

برنامج خواطر ده من ارقى البرامج اليى شفتها فى حياتى

انا بتابع البرنامج من اول خواطر الجزء الاول

شئ رائع وراقى واحمد مقدم البرنامج ومعده بيقدم صوره سمحه وراقيه عن الشاب المسلم

موناليزا يقول...

ربنا ييسرلك امورك وكنا نتمنى ان تذكر بعض مقتطفات من هذه البرامج

Unknown يقول...

السلام عليكم ورحمة
الله تعالى وبركاته
أولاً:
سلمك الله وعافاك
من كل مكروةوداء
ثانياً:
سمعت عن خواطر
للأستاذ احمد الشقيرى
كثيراً كثيراً وكلهم يمدحون
فيه ومن حسن حظى أن أجد
جزء منه هناً فشكراً لك.

مزسون النفس يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
سوال للي تابع برنامج علمتني الحياة ؟

ماهو سبب اعجابكم او اختياركم للبرنامج؟




وشكرا .