صوت المدونة

السبت، 20 يونيو 2009

ويل ٌ لمن تحكمه العواطف ..!





ما اشبه الليله بالبارحه ، نفس الصرخه و نفس الوجوه و تلك الدموع التي رأيتها بعد مباراه مصر و ايطاليا و من قبل مباراه مصر و البرازيل ، هى نفس المشاعر التي رأيتها بعد كأس الامم الافريقيه 2008 لا تختلف ابداً ، و ربما يعتقد الناظر إلى الامر من الوهله الاولى انه شئ لا يوجد اجمل منه ، فنحن المصريين نحب الفرحه و بتجمعنا مباراه كوره قدم و كمان بتزيد الوطنيه و الحب و الانتماء مع خلفيه لاغنيه شاديه ( ماشفش الولاد ... السمر الشداد ،، اصله معداااش على مصر ) و الحب الوطن يعتصر القلب و قد ايه احنا شعب طيب جداً بنحب بلدنا ....


ليس منطقياً ان اقول مثلاً اني لم افرح بما فعلته مصر في هذه المباراه او التي قبلها و لكن و برغم كل هذا إلا اني ارى ان هناك مشكله لابد و ان ندركها اولاً ، و كما قلت يُعتقد ان الامر جيد للوهله الاولى و لكن في رأيي ان المشكله و التي هى في كثير من الاحيان تكون ملونه و لها طلاء جميل الا و هى الفرحه و الابتسامه ، هى العاطفه الغاشمه ، هى العاطفه التي تغطي على العقل ، هى العاطفه التي تجلنا نفرح دون حساب و ايضاً نحزن دون اي حساب ...... و يالا الشقاء من هذا الحال ...


بالامس كانت الافراح إلى السماء فنسى المريض مرضه و المهموم همومه و تصالح المتخاصمين و تزوج المخطوبين و نجح الراسبين و تفوق الخائبين ، و كان حسن شحاته الرجل الهمام الذي يعرف كيف تأكل الكتف و مين تهزم بطله العالم و هو بحق رجل محنك في إداره المباريات و رؤيه الاوضاع في الملعب ناهيك عن التغيرات بنزول لاعيبه اكفاء اصحاب المهمات الصعبه و اما عن "السد العالي" و الذي بحق اعترفت به كل صحف العالم و المدرب الايطالي المخضرم مارشيلو ليبي و كان ولا اروع ...... هذا ما سمعته بالامس ، و لكن يبقى السؤال هل هذا رأي حقيقي نابع عن رؤيه موضوعيه و عقليه و قابل للدراسه و للفهم ؟؟؟ ام هو مجرد رد فعل عاطفي جارف من تأثير الفرحه ؟؟


و ربما يسأل شخص نفسه و ما الفرق ؟ المهم اننا فرحانين و الناس سعيده !!! ، كما قلت يهيئ للناظر ان الامر طبيعي ولا شئ فيه ، و لكن يا عزيزي هذه الفرحه و السعاده ناتجه عن تفكير خاطئ و هو نفس التفكير الذي بعد ايام ربما يقودك إلى حزن رهيب و اكتئاب في بعض الاحيان ، لان الموضوع و بكل بساطه و للأسف مبنى على انفعال عاطفي بحت و ليس للعقل دور فيه ، و الدليل على ذلك اننا نحكم على الشخص بصفات متناقضه في وقت قصير ، فليس من المنطقي ان احكم على شخص انه ذكي بل و ذكي جداً و بعد يومين او ثلاثه ايام احكم عليه بانه غبي بل و غبي جداً ، كيف هذا ؟؟ هل ذلك معقول ؟


فكيف يكون حسن شحاته على سبيل المثال مدرب عظيم يفهم كيف يدير و كيف يقود في عام 2006 و بعد انتهاء البطوله و انتهاء الفرحه العارمه العاطفيه ، يلعب نفس المنتخب بنفس اللاعبين و تحت قياده نفس المدرب بعض المباريات الوديه و بعض المباريات متفرقه هنا و هناك و يتعادل في مباراه و يهزم في الاخرى و يقدم اداء سيئاً و العجيب هنا ان يأتي نفس الاشخاص ربما في نفس الاماكن و تأتي الاراء بان الكابتن حسن شحاته لا يعرف كيف يدير المباراه فمثلاً لما انزل فلان بدلا من علان في هذا التوقيت ؟!! يا له من غباء ، في رأيي لابد من تغيره فهذا منتهى الخطأ في الابقاء عليه فهو قدم كل ما لديه و عمل انجاز و كنا في بلدنا و الحمد لله فليرحل ( و ياخد القرشين بتوعه ) ، و الحضري ده لا يسطيع ان يحرس مرمى الحاره فكيف ان يكون في المنتخب ، لا ليس هذا الحضري الذي كان في بطوله 2006 و ايضاً انظره إلى وزنه فلقد زاد و انظر كيف يصد الكره ( ده و لا جون ناشئ يعمل كده ) انا شايف المفروض بقى وجوه جديده .


الرأي معاكس تماماً فما كان خبيراً اصبح جاهلاً لا يفهم و من كان ماهراً اصبح سئ ، تغير الشخص في هذه المده و بهذه الحده ؟!! ، ذلك لان الحكم للأسف كان ناتج عن انفعال عاطفي و ليس عن اعمال عقل و رؤيه موضوعيه و لك انت تطبق هذه القاعده على كل المواقف فهذا ايضاً و بنفس الكلام و كأن الشريط يعيد نفسه ، ما حدث بعد ذلك في عام 2008 من انتقادات فظيعه قبل البطوله و مدح فظيع ايضاً بعد البطوله و ها هى فصول القصه المكرره انقاد فظيع قبل كأس القارات و مدح فظيع ايضاً مع كأس القارات ....... لا اقول لا تنتقدوا ولا تمدحوا فقط نريد تحجيم العواطف بعض الشئ و ابداء الرأي بشئ من الموضوعيه و بناء على دراسات و منطق .


- اكرر السؤال ما المشكله من ان تكون الاحكام عاطفيه ؟


الاجابه ، اننا نخطأ تقدير الاخطاء و الحكم على الاشياء و العاطفه غالباً ما تميل إلى تحميل الاشخاص مسؤليه كل شئ و حصر المشكله في شخص واحد فقط فإذا ما ذهب هذا الشخص حلت المشكله ، فمثلاً في رأيي ان ما حدث في مباريات مصر مع البرازيل و ايطاليا جيد جداً و شئ مشرف و لكن يجب الا ننسى انه و للأسف شئ استثنائي و ليست هذه هى القاعده ، لان نظام الرياضه في مصر حتى الان لا يعتمد على العلم ، فهو مجرد موهبه على بعض من الخبره و دعاء المصريين و اغنيه و طنيه و الحمد لله ، فلدينا شئ يسمى بـ( التوليفه ) و الموضوع ده بيجيب معانا في اوقات كتير و ربنا بيسهلها و لكن لا يمكن ان يكون قاعده لان و لمن يعرف في كره القدم قليلاً هذا ما حدث تماماً مع السنغال عندما تأهلت لكأس العالم ، فهو مجرد استثناء و الفرق الاوربيه الكبيره تعلم ذلك تماماً وتعلم انا ما نحن عليه ليس نابعاً عن سياسه رياضيه معينه منظمه وهذا اول ثمارها للأسف لا ، و هذا باعتراف بعض المحللين بان هذا الجيل مثلاً من فريق كره القدم إن لم يستطيع ان يتأهل لكأس العالم لن نسطيع الوصول لعشرات السنوات ، فقط لان التوليفه ربما لا تتكر ثانياً .




عناوين تقرأها قريباً :


* الارسنال مهتم بشراء الحضري .


* بعد تلقين الفراعنه درساً قاسياً لكاكا و رفقائه ، ريال مدريد يفكر في شوقي .


* ابو تريكه على اعتاب مانشتر يونايد .


* تشيلسي بعد التدهور المستمر مع اعظم مدربي العالم يضع شحاته في اولوياته .

هناك 8 تعليقات:

Ramy Wasel يقول...

ده لاننا بنشتغل بدون نظام
والعاطفه وحدها هى المحرك
ولذلك يوم نكسب ايطاليا
ويوم نخسر من زامبيا
مفيش مقياس ثابت
وده الفرق بينا وبين الذول المتقدمه
وما فعلته مصر فى بطوله القارات لن يتكرر
ويشبه ما فعلته السنغال فى كاس العالم 2002
ولم نشاهد السنغال مه اخرى

mimi يقول...

اولا مبروك الفوز للمنتخب علي ايطاليا
ثانيا .. الفرحة دي ... المبالغ فيها دي نتيجة كبت ... الانسان اللي بيبالغ في انفعالاته .. فهو في الأصل يعاني كبتا داخليا ... اكيد بسبب ظروف العيش والعيشة واللي عايشينها

اما بالنسبة للنظام ... احنا شعب بييجي بالسك فوق دماغه ... هوا ده اللي بيجيب نتايج

والله دماااااغ

بس فكرة هايلة

تحياتي

وفاء بركات يقول...

قلت أجي أشوف التعليق علي مباراة النصر علي إيطاليا والأحزان
وفعلا وجدت ما توقعت كلام عقلاني وأسلوب شيق وقلم رشيق أقصد كيبورد رشيق .
كنت زعلانه جدا من أداء الحضرى وكنت زعلانه أيضا بالطريقه اللي ترك بيها النادى الأهلي كنت اتمني ان يلعب في نادى كبير له أسم من أجل أن يكتسب خبره يفيد بيها منتخبنا الوطني وهو عندى أهم من الأهلي والزمالك أو أى نادى أخر
لكن واضح جدا الجهاز الأدارى للفريق قام بعمل تنشيط حسي للحضرى ليجهزه نفسيا وذهنيا لمباريات كأس القارات
الف مليون مبروك لمصر كلها وللعرب ولأفريقيا وعقبال النجاح لمصر في كافة المجالات علي الصعيد العالمي
وأى حد بتحبه قوى قوى بتلاقي عواطفك سبأك إحنا شعب مفتقد الفرحه بنجرى وراها وبنستناها..
ربنا يفرح قلبك ويسعد أيامك ياعاقل انت يارزين

وحي القلم يقول...

السلام عليكم

لأن الفرحة بتنسي الناس كل حاجة

MaNoOoSh يقول...

كلامك عقلاني جدااااااااااااا

الفرحة عاظفية وفيها اسقاطات نفسية كتير الشعب عايشها

مش هقدر اتكلم على تحليلك الكروى
لانى اساسا مش بفهم فى الكورة قوي
بس بردو فرحت جدا ان مصر كسبت
هو احنا كنا بنكسب كل يوم يعني وللا ايه
هههههههههه

عبد من عباد الله يقول...

معلش انا لاحظت ان كله بيتكلم عن الفرحه مالبالغ فيها و انها ناتجه عن ان الشعب مش بيفرح كتير ...

مع اني مش بتكلم عن الفرحه المبالغ فيها انا بتكلم عن العاطفه ، طيب لو الفرحه ناتجه عن الكبت ، طيب و الحزن و الغضب الشديد ناتج عن ايه ؟؟

عن اننا عايزين نشوف البلد احسن ؟ و اننا بنحبها ؟

الانجراف الفظيع ده تبعاً للعواطف ما ينفعش يبني امه و لا ينظم خطط ولا ينفع على اساسه السير على خطط طويله المدى لسنين ، بظبط زي ما احنا بنقول هو ليه المنتخب بيبقى كويس في البطولات المجمعه ؟؟

بكل بساطه لانها معتمده على العاطفه و ربنا معاكم يا ولاد و احنا راضيين باي حاجه و المدرب يشحن في اللعيبه و يحسوا انهم في مهمه وطنيه و المشاعر تبقى في السما ( شغل عاطفي ) اه بيجيب نتيجه لكن مبيستمرش ..

فيه واحد بيسألني طيب مش المفروض ان الفرق الاوروبيه بقى تشتري لاعيبه كتيره من الفريق المصري ؟!!

الفرق الاوروبيه و بكل بساطه مش عايزه تدفع فلوس كتير في حاجه مش مضمونه فلازم يطمنوا الاول اللي حيشتروه ده حيعمل حاجه ولا لأ ، فهما شافوا مستواه الكويس في كأس القرات مثلاً او في ايه بطوله اوك حنتابعه بقى مع فريقه في الدوري علشان احنا عايزنه يلعب معانا في الدوري مش في بطوله بالطريقه دي ، يجيوا يشوفوا الدوري المصري ههههههههههه

الله اكبر على المستوى العالمي بتاع الدوري .... و بعدين يشتروا اللعيب ؟؟؟ طيب ازاي و المستويات دي بتاعت اللاعيبه ما بتبقاش في الدوري ، حيقول بكل بساطه ايه لاعيبه البطولات دي يا عم ، دول بس يتأجروا لبطوله معينه و بعدين شكراً .

GiGi world يقول...

ايوه صح
ماينفعش نبقى من غير عواطف خالص زي الغرب
ولا يبقى كله عواطف
بوست فلسفى عالى
يارب النصر لمصر على طول يارب
تحياتى

وفاء بركات يقول...

طلعنا من المولد بلا حمص
قدر الله وماشاء فعل
نروح نلعب بقي في حته
تانيه تصفيه كاس العالم
لسه ..طب هو فريقنا حصل له آيه
الحضرى عمل اللي عليه خط النص مهرول
والدفاع عشوائي والهجوم طايش
عندى فكره آيه رأيك تيجي انا وانت ندرب الفريق القومي يعني هي كيميه
صحيح الركب عندى تعبانه لكن ممكن أقول لهم وانا قاعده مع حبة جرى بسيط
يجي متر كده وريح ..
أوووووووسكت مش الجزاير غلبت زامبيا علي ارضها في التصفيات يانهار أبيض يانهار أبيض.. بس بقي كفايه كده